leaf

Achter de schermen bij Fresh | Dirk de Vries - ICT

Vertel eens een klein stukje over jezelf.
Mijn naam is Dirk, ik ben 37 jaar en als IT-manager verantwoordelijk voor de ICT-gerichte zaken binnen Fresh Tandartsen. Ik richt me vooral op het strategische en tactische niveau en overkoepelend houd ik alle systemen en processen in de gaten.

Hoe zou je jouw afdeling omschrijven in één woord?
Toekomstgericht

Waarom ben je bij het Fresh Service Center gaan werken en waarom specifiek op deze afdeling?
Tijdens de eerste jaren van Fresh Tandartsen werkte ik nog bij Lancom en was ik het directe aanspreekpunt voor Fresh voor alle IT-gerelateerde problemen en vragen. Dit heb ik altijd met plezier gedaan, vanwege de vrijheid en het vertrouwen wat vanuit Fresh én Lancom gegeven werd om mijn werkzaamheden uit te voeren. Dus toen ik de kans kreeg om bij Fresh te komen werken heb ik die kans met twee handen aangepakt. Fresh was al een vertrouwde plek voor mij en door de ontzettend leuke en dynamische organisatie zag ik voldoende mogelijkheden om door te groeien in de toekomst.

Wat is er bij jullie op de afdeling bijzonder, wat maakt jou en je collega’s uniek?
Dan zie ik de "afdeling" IT toch graag als één afdeling samen met data & analyse. Wat ons als data/IT bijzonder maakt, is dat de lijnen onderling kort zijn en er met relatief kleine, maar doordachte stappen hele grote mijlpalen zijn bereikt. Een bekend voorbeeld daarvan is het data warehouse waar we tot op de dag van vandaag erg trots op mogen zijn en wat zowel op het gebied van techniek (ICT) als data continu in beweging blijft.

Waar zie jij IT binnen Fresh over vijf jaar?
In één woord uitgelegd: efficiënt. Over vijf jaar is Fresh helemaal klaar voor de digitale toekomst, mede dankzij de slimme inzet van ICT. Beveiliging van de systemen en gegevens zal op orde zijn en er zal een stabiele en betrouwbare werkomgeving voor zowel het Service Center als de Fresh praktijken zijn. Daarnaast voorzie ik dat er een gestandaardiseerd proces voor de on-boarding van nieuwe praktijken is, waarmee ook dat onderdeel op een meer efficiënte wijze kan blijven doorgaan.

Waar haal jij je uitdaging uit? Wat motiveert jou om je in te zetten voor Fresh Tandartsen?
Als je iets doet wat je leuk vindt, komt die motivatie vanzelf wel. De afgelopen jaren hebben we voor aardig wat uitdagingen gestaan, vooral met het oog op Covid. Veel zaken moesten binnen een korte periode omgezet worden naar de digitale wereld en dat ging niet altijd zonder slag of stoot. Aan de andere kant is het goed om zo nu en dan voor een uitdaging te staan. Zonder deze uitdagingen en ongeplande wijzigingen zou het ook maar saai worden.

Daarnaast is de beveiliging van gegevens en systemen in de zorg ontzettend belangrijk, want ook daar zijn kwaadwillende partijen actief. Deze dreiging zal niet verdwijnen, maar we kunnen wel het risico zo ver mogelijk verkleinen. Vanuit ICT streven we er dan ook naar dat iedereen binnen Fresh zonder gedoe zijn of haar werkzaamheden kan uitvoeren.

Heb jij een project of prestatie die je met ons wilt delen?
Een van de grootste projecten op ICT-gebied binnen Fresh is op dit moment “Fresh 2.0”. De 2.0 staat er niet voor niks, want dit project is een flinke upgrade van alle ICT-systemen binnen heel Fresh. Het omvat de werkwijze binnen het Service Center én de praktijken, waar de werkplek, telefonie, internet, etc. onderdeel van uitmaken. Inmiddels is de Fresh Desktop 2.0 voor het Service Center helemaal (a)live (and kicking!).

Wat is iets waar je trots op bent?
Ik ben vooral trots dat ik vanaf het begin af aan deel heb mogen uitmaken van Fresh. Ik heb nu een fijne, eigen plek binnen Fresh waarin ik nog veel meer mooie stappen kan gaan maken op het gebied van ICT.

Wat is het allerleukste aan werken bij Fresh Tandartsen / op het Fresh Service Center?
De sfeer en het prettige gevoel dat de deuren eigenlijk altijd (soms ook letterlijk) bij iedereen open staan. De lijnen zijn kort, de organisatie plat en de werkzaamheden zijn duidelijk, maar toch is elke dag weer anders. The Fresh Feeling blijft altijd kenmerkend en geeft een ‘huiskamergevoel’ aan de organisatie. Dat is wat het voor mij een prettige werkomgeving maakt.