leaf

De expert spreekt: kwaliteitsmanager Christel de Vletter

Freshtandartsen beschikt over twee kwaliteitsmanagers, van wie Christel de Vletter de nieuwste aanwinst is. Kwaliteitsborging is niet alleen haar zorg, het is ook haar passie. ‘Er is altijd een passende oplossing.’

Van Terbregge naar IJburg, van Harlingen naar Hilvarenbeek. Christel de Vletter geniet ervan om het land te doorkruisen. Niet zozeer vanwege de leuke plaatsen die ze aandoet, vooral vanwege de leuke mensen die ze ontmoet. Als kwaliteitsmanager van Freshtandartsen komt ze bij alle aangesloten praktijken. Ze vertelt er enthousiast over, te beginnen bij het prille begin. ‘Ik heb in Utrecht gewoond en was toen praktisch buren met Freshtandartsen. Het prikkelde mijn nieuwsgierigheid en ik vond het meteen een leuk bedrijf, zodat ik het bleef volgen.’

Christel studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ‘Met kwaliteit en veiligheid als speerpunt, dat werd algauw een passie voor mij.’ Een carrière volgde waarin kwaliteitsmanagement en zorg de rode draad vormen. Ze bekleedde de functie van kwaliteitsmanager bij diverse organisaties, van beveiligingsbedrijven tot zorginstellingen. ‘Bij het Haga Ziekenhuis ontwikkelden we een strategisch plan voor het slaapcentrum, waarvan we alle doelen hebben behaald. Bij DeciCare voor kinderthuiszorg hebben we innovaties geïmplementeerd en bij Stichting De Stam voor beschermd wonen voerden we het kwaliteitspeil zodanig op dat we de ISO 9001:2015-certificering in de wacht sleepten.’

Ondernemende club doorzetters
Vorig najaar trad ze in dienst bij Freshtandartsen, eveneens als kwaliteitsmanager, met een scherp oog voor de kwaliteit van de geboden zorg. ‘Toen de functie vrijkwam heb ik meteen gereageerd, omdat die mij op het lijf geschreven is en ik wist dat het een ondernemende club doorzetters is. Heel professioneel en met superleuke collega’s.’ Ze trekt samen op met collega-kwaliteitsmanager Kim Dirksen. ‘We geven het meerjarenbeleid vorm en ontzorgen dagelijks de praktijken, zodat op elke locatie de kwaliteit en veiligheid gegarandeerd zijn volgens onze gezamenlijke normen. Elke praktijk heeft een eigen karakter, een eigen sfeer. Dat maakt het voor mij juist zo leuk: het contact met de medewerkers en de patiënten is steeds anders. Die eigenheid is ook belangrijk in de relatie tussen patiënt en behandelaar.’

Net zoals de mening van de patiënt belangrijk is. ‘De patiënt staat centraal. Vandaar dat we ons bij het kwaliteitsbeleid mede baseren op patiënttevredenheidsonderzoek. Iedereen kan online de vragenlijst invullen. Verder willen we de patiënt zo goed mogelijk begeleiden met ons preventieplan, omdat preventie cruciaal is voor Freshtandartsen. Dat begint al bij het kind, want jong geleerd is oud geprofiteerd.’ En dus krijgen patiënten volop voorlichting: van de behandelaars, maar ook via onder meer webinars.

Op weg naar ISO-certificering
Maar de beste manier om de patiënt centraal te plaatsen is door de behandelaars alle randzaken uit handen te nemen, zodat zij zich helemaal op de zorg kunnen concentreren. Daarvoor is de praktijkmanager op elke locatie haar eerste aanspreekpunt. ‘We ontzorgen op allerlei gebieden: financiën, ICT-oplossingen, HR-beleid waaronder werving en selectie, vragen rond AVG en borging van wet- en regelgeving. Maar ook bij het wachtkamerbeleid, dat in coronatijd extra voorzieningen vereist zoals anderhalvemetermaatregelen en balieschermen. Wij faciliteren, zodat de behandelaars zich op de patiënt kunnen richten.’

Ze stelt alles in het werk om verbeterpunten in kaart te brengen en aan de hand daarvan de zorg te optimaliseren. ‘Met Freshtandartsen hebben we gezamenlijk kwaliteitsdoelstellingen opgesteld en om die te monitoren maken we kwaliteitsrapportages.’ Want kwaliteit is voor Christel niet zomaar een kreet. ‘We richten onze kwaliteitssyteem in volgens de norm ISO 9001:2015’, vertelt ze. ‘Daarom zetten we vol in op kwaliteitsontwikkeling.’

Alle hulp die nodig is
Niet alleen binnen Freshtandartsen maar ook daarbuiten houdt ze de kwaliteit scherp in de gaten. ‘We werken uitsluitend met leveranciers die aan onze kwaliteitseisen voldoen.’ Bij de levering van nieuwe apparatuur of een software-update kunnen de behandelaars rekenen op adequate voorlichting. ‘Er is altijd een passende oplossing. Niet alleen beschikken we over een eigen servicecenter, laboratorium en Dental Academy, we bieden ook webinars op maat en hebben een helpdesk waar je altijd terechtkunt. En dankzij de omvang van Freshtandartsen kunnen wij de overstap naar nieuwe technologie ook sneller maken.

Er zijn nu 38 praktijken in het hele land aangesloten bij Freshtandartsen, een aantal dat blijft groeien. Juist vanwege die groei weet Christel dat haar rol van kwaliteitsmanager zwaar weegt. Nieuwe praktijken kunnen gelijk van haar inbreng profiteren. ‘Ik ben er in een vroeg stadium bij betrokken, informeer hoe het er bij de praktijk aan toegaat. In goed overleg, want we dringen niets op, maar komen gezamenlijk tot verbeterpunten om de kwaliteit te optimaliseren. We voorzien in alle hulp die nodig is.’ Zo zorgt ze bij elke nieuwkomer meteen voor Fresh Feeling. ‘Het frisse karakter waarbij je er samen alles aan doet om de aanwezige kennis en kunde zo goed mogelijk in te zetten.’

‘Wij faciliteren, zodat de behandelaar zich op de patiënt kan richten’

Christel de Vletter 
Kwaliteitsmanager 

Terug naar het overzicht